Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Życie Ma Sens
  • Świat
  • Zdrowie
  • Relacje
  • Duchowość
  • Wydarzenia
  • Oczekując z nadzieją
  • Świat
  • Zdrowie
  • Relacje
  • Duchowość
  • Wydarzenia
  • Oczekując z nadzieją
Życie Ma Sens
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki

Inteligentni czy nie — jacy właściwie jesteśmy?

27 marca 2019
w Nauka, Świat
Czas czytania: 5 min
Strona Główna Świat Nauka

Każdy człowiek to cud istnienia, to niezwykła istota o niepowtarzalnych cechach i umiejętnościach.

Kiedy myślę człowiek, to staje mi przed oczami czyjś uśmiech, czyjeś spojrzenie, czyjś specyficzny chód; to słyszę czyjś śmiech albo swoje imię wymawiane przez kogoś w charakterystyczny sposób, słyszę tembr głosu podczas śpiewanej melodii; to wszystko — tak różne — kiedy myślę człowiek…

Amerykański psycholog i neurolog profesor Howard Gardner na początku lat 80. XX wieku opracował teorię inteligencji wielorakich, przedstawiając osiem typów inteligencji człowieka1. Mierzy się je poprzez obserwowanie go w różnych sytuacjach codziennego życia. Inteligencje te to pewien potencjał, z którym się rodzimy. Tworzy on niepowtarzalny profil, ponieważ każdy z ośmiu typów rozwinięty jest w różnym stopniu, w zależności od człowieka. Dodatkowo każdy rodzaj inteligencji można rozwijać. Jest to zatem kolejna rzecz, która nas wyróżnia i czyni wyjątkowymi. Koncepcja różnych rodzajów inteligencji ukazuje ogromną złożoność osobowości i psychiki ludzkiej, nakazując jednocześnie pewną ostrożność w podchodzeniu do inteligencji jako do jednej właściwości, związanej z aktywnością intelektualną, którą da się zmierzyć testami na poziom IQ.

Profesor H. Gardner wyróżnił następujące rodzaje inteligencji:

Inteligencja językowa to umiejętność wyrażania swoich myśli przez słowo mówione bądź pisane. Ludzie o rozwiniętym tym typie inteligencji mają łatwość wypowiadania się, posiadają bogate słownictwo, lubią czytać, przyjemność sprawiają im zabawy słowne oraz żarty, nie mają także trudności z nauką języków obcych. By rozwijać inteligencję językową, dobrze jest wspólnie z dzieckiem opowiadać bajki, historyjki, czytać, zachęcać je do zabaw słownych, śpiewać i zwyczajnie z nim rozmawiać.

Inteligencja matematyczno-logiczna to umiejętność logicznego myślenia, porządkowania otaczającego świata w ciągi zdarzeń czy liczby oraz łatwość w znajdowaniu kreatywnego rozwiązania różnych problemów. Osoby wyróżniające się tym rodzajem inteligencji cechuje zamiłowanie do eksperymentów, do świata przedmiotów oraz symboli liczbowych; lubią także łamigłówki oraz gry matematyczne. Rozwijaniu tego rodzaju inteligencji służą zadania wymagające liczenia w pamięci, zagadki zmuszające do myślenia oraz motywowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów.

Inteligencja przyrodnicza to wrażliwość na świat przyrody; swoista umiejętność rozumienia świata naturalnego i troszczenia się o niego. To także zdolność rozpoznawania i kategoryzowania przedmiotów. Osoby posiadające rozwiniętą inteligencję przyrodniczą lubią aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu, kolekcjonować różne rzeczy ze świata przyrody, uprawiać ogród czy zajmować się zwierzętami. To o nich mówi się, że mająrękę do kwiatów. Ten rodzaj inteligencji można rozwijać poprzez umożliwienie dziecku kontaktu ze środowiskiem przyrodniczym, zachęcanie go do zrobienia swojego ogródka — chociażby w doniczce — i obserwowania roślin, poprzez oglądanie programów przyrodniczych, wycieczki do lasu, do zoo czy też poprzez opiekowanie się domowym zwierzątkiem.

Inteligencja muzyczna to łatwość rozumienia i tworzenia muzyki, odbierania świata poprzez dźwięki. Dzieci obdarzone tym rodzajem inteligencji wsłuchują się w otaczający je świat; wszystko wokół nich gra im jakąś melodię. Osoby te łatwo uczą się różnych tańców, często dobrze śpiewają, potrafią powtórzyć melodię po jej jednokrotnym wysłuchaniu, lubią słuchać muzyki i wykonywać różne czynności czy też uczyć się przy muzyce. Jeśli miały możliwość opanowania gry na instrumencie, muzykowanie staje się ich sposobem na oderwanie się od codziennych trosk i zajęć. Inteligencję muzyczną, która uwidacznia się w życiu człowieka bardzo wcześnie, można rozwijać poprzez wspólne śpiewanie z dzieckiem i rymowanie, słuchanie muzyki, poprzez zabawy zachęcające do wyróżniania dźwięków — czy też wszelkie zabawy muzyczne.

Inteligencja wizualno-przestrzenna to zdolność do tworzenia w umyśle obrazów i relacji przestrzennych. Ludzie mający dobrze rozwinięty ten rodzaj inteligencji wyróżniają się dbałością o szczegóły, wrażliwością na przestrzeń, kolory i wzory, potrafią harmonijnie dobierać i łączyć ze sobą kolory, mają zamiłowanie do prac plastycznych, układania puzzli, jak również do zabaw i zajęć konstrukcyjnych. Często przedstawiają coś w postaci wykresów, diagramów czy tabel, nie mają problemów z czytaniem map i dobrze orientują się w nieznanym miejscu. W celu rozwijania inteligencji wizualno-przestrzennej dobrze jest zachęcać dziecko do zabaw klockami, do różnych prac plastycznych, do rozkładania różnych przedmiotów na części i składania ich, do układania puzzli i modelarstwa.

Inteligencja kinestetyczna (ruchowa) to umiejętność wyczucia własnego ciała. Osoby o rozwiniętej inteligencji kinestetycznej mają wysoką świadomość własnego ciała. Postrzegają świat poprzez ruch i kontakt fizyczny. Dużo gestykulują, charakteryzują się płynnością ruchów i dobrze rozwiniętą mową ciała. Potrafią dobrze manewrować swoim ciałem i duże znaczenie ma dla nich kontakt fizyczny. Bardzo lubią gry i zabawy ruchowe oraz zajęcia sportowe. Mają również łatwość opanowywania nowych sprawności ruchowych. Rozwijaniu tego rodzaju inteligencji służą przede wszystkim wszelkie gry ruchowe, zajęcia sportowe oraz zabawy związane z wyczuwaniem schematu własnego ciała oraz rozpoznawaniem kształtów i figur.

Inteligencja interpersonalna (społeczna) to umiejętność wchodzenia w relacje z innymi ludźmi, komunikowania się z nimi, współodczuwania ich emocji oraz dostrzegania różnicujących ich cech. Osoby wyróżniające się tym rodzajem inteligencji lubią współpracować w grupie, mają zdolności przywódcze, są dobrymi słuchaczami, uczą się poprzez kontakty z drugim człowiekiem, a świat postrzegają przez pryzmat relacji międzyludzkich. Rozwijaniu inteligencji interpersonalnej służą kontakty z innymi ludźmi, zabawy w większym gronie osób, spotkania na placu zabaw czy na grupowych zajęciach, jak również czytanie książek połączone z rozmową o przeżyciach i emocjach bohaterów.

Inteligencja intrapersonalna to zdolność do autorefleksji, do analizowania własnych przeżyć, emocji i problemów. Osoby o rozwiniętej inteligencji intrapersonalnej cechuje wysoka samoświadomość, poszukiwanie odpowiedzi na trudne, egzystencjalne pytania oraz samodzielność. Lubią pracować same, są wewnętrznie zmotywowane do wyznaczania celów i realizowania ich. W rozwijaniu tego rodzaju inteligencji pomocne jest zachęcanie dziecka do samodzielnego planowania swojej pracy i wykonywania zadań oraz do autorefleksji dotyczącej własnego postępowania.

Wszystkie te rodzaje inteligencji są równoprawne i dynamiczne, a to, w jakim stopniu mamy rozwinięty dany rodzaj, czyni nas wyjątkowymi osobami. Nie ma zatem sensu porównywanie siebie czy też naszych dzieci z innymi, bo przecież każdy z nas został obdarowany przez Boga specjalnymi zdolnościami, równie ważnymi i potrzebnymi, po to, abyśmy mogli ubogacać siebie nawzajem i uczyć się od siebie; po to również, abyśmy potrzebowali siebie nawzajem. Zdumieni Bożą dobrocią i cudem, jakim jest każdy człowiek, możemy powtórzyć słowa psalmisty: „Wysławiam Cię za to, że cudownie mnie stworzyłeś”2. Wysławiam Cię, Boże, kiedy myślę człowiek… 

Beata Baron

1 Zob. Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań 2002. 2 Ps 139,14.

Artykuł pochodzi z czasopisma Znaki Czasu.

Wersja elektroniczna miesięcznika do nabycia w sklepie Wydawnictwa “Znaki Czasu”  www.sklep.znakiczasu.pl lub w salonach Empik.

Wyświetlenia: 2 242

Powiązanie Posty

Historycy potwierdzili istnienie 23 postaci z Nowego Testamentu.
Nauka

Historycy potwierdzili istnienie 23 postaci z Nowego Testamentu.

13 czerwca 2022
Jak mieć zdrowe i piękne nogi?
Świat

Jak mieć zdrowe i piękne nogi?

21 marca 2022
Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie?
Świat

Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie?

1 marca 2022
Niekompletne oko rewolucji
Nauka

Niekompletne oko rewolucji

27 stycznia 2022
Ku pamięci i przestrodze
Kultura

Ku pamięci i przestrodze

5 stycznia 2022

Wydarzenia

mar 10
10 marca godz. 18:00
do 2 kwietnia godz. 19:00

„Oczekując z nadzieją” – spotkania w Gdyni

Zobacz kalendarz

Polecamy

Bliskość emocjonalna z dzieckiem
Dzieci

Bliskość emocjonalna z dzieckiem

Dzieci są osobami najbardziej potrzebującymi, a ich największą potrzebą jest miłość. Wiele dzieci nie czuje się kochanych przez swoich rodziców, a jednak ...

13 marca 2023
„Oczekując z nadzieją” – spotkania w Gdyni
Duchowość

Oczekując z nadzieją

Zapraszamy na serię spotkań poświęconych zagadnieniu wiary, odnajdywania pokoju i nadziei. W obecnych czasach trudno jest być pewnym tego, co ...

23 lutego 2023
Kryzys miłości
Miłość

Kryzys miłości

Do kryzysu można się przyzwyczaić. Wystarczy trochę znieczulenia, zamykania oczu, zatykania uszu, całkowite skupienie się na sobie i zero empatii. Kryzys to ...

25 stycznia 2023
Panorama Proroctw
Duchowość

Panorama Proroctw

Zapraszamy Was do udziału w nowej serii wykładów biblijnych pt. PANORAMA PROROCTW.  Głównym mówcą jest pastor DOUG BATCHELOR znany z wielu programów realizowanych ...

4 listopada 2022
Upadłe państwa i narody
Duchowość

Upadłe państwa i narody

Społeczeństwa, które nie są w stanie odróżniać dobra od zła, przewidywać dalekich konsekwencji podejmowanych decyzji, w końcu ulegną rozpadowi. Jak temu zapobiec? Imperia ...

23 października 2022

Wideo

Currently Playing

Obserwuj nas

Popularne w tym tygodniu

Sztuka (nie)picia

Sztuka (nie)picia

1 maja 2017
Alkoholowe mity

Alkoholowe mity

21 czerwca 2017
„Oczekując z nadzieją” – spotkania w Gdyni

Oczekując z nadzieją

23 lutego 2023
Uciec przed rakiem. Rola diety, ruchu i miłości

Uciec przed rakiem. Rola diety, ruchu i miłości

23 listopada 2020
Życie Ma Sens

Życie ma sens to serwis internetowy, w którym znajdziesz wiele interesujących artykułów na temat życia: kultura, zdrowie, wiara - to tylko niektóre z zagadnień o których lubimy pisać.

Kategorie

KRS: 0000220518

Najczęściej czytane

  • Sztuka (nie)picia (39 587)
  • Życie po śmierci. (16 386)
  • Wielkanocny Koncert Gospel (12 591)
  • Poczucie beznadziejności (8 301)
  • Uciec przed rakiem. Rola diety, ruchu i miłości (5 704)

Napisz do nas

kontakt@zyciemasens.pl

Wyszukaj

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Polityka Prywatności

© 2022 LIFEconnect / Życie Ma Sens | Wdrożenie: getfox.pl.

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Świat
  • Zdrowie
  • Relacje
  • Duchowość
  • Wydarzenia
  • Oczekując z nadzieją

© 2022 LIFEconnect / Życie Ma Sens | Wdrożenie: getfox.pl.