Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Życie Ma Sens
  • Świat
  • Zdrowie
  • Relacje
  • Duchowość
  • Wydarzenia
  • „Drogowskazy Wiary”
  • Świat
  • Zdrowie
  • Relacje
  • Duchowość
  • Wydarzenia
  • „Drogowskazy Wiary”
Życie Ma Sens
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki

Czy można ochronić dziecko przed przemocą?

6 czerwca 2017
w Dzieci, Relacje
Czas czytania: 4 min
Strona Główna Relacje Dzieci
Biją i upokarzają. W międzyczasie nagrywają telefonem filmik, który później trafia do sieci. Mimo że dla dzisiejszych nastolatków agresywne zachowanie w stosunku do rówieśników jest czymś zupełnie normalnym. To przymykanie oczu – przez dorosłych – na takie poczynania jest równoznaczne z akceptacją takiego zachowania. Skąd się bierze cyberprzemoc i co zrobić, aby do przejawów dochodziło jak najrzadziej?

  • Młodzież coraz częściej swoje wewnętrzne spory rozwiązuje siłą.
  • Umieszczanie w sieci kompromitujących zdjęć czy filmów stało się bardzo popularne.
  • Aby skończyć z zalewem cyberprzemocy, konieczne jest połączenie sił zarówno pedagogów szkolnych, nauczycieli, jak i rodziców.

Nastoletnia dziewczyna siedzi skulona na chodniku. Trzy rówieśniczki biją ją pięściami po głowie, ciągną za włosy i wyzywają. Całe zdarzenie nagrywa ich kolega, a przechodzący nieopodal uczniowie udają, że nic nie widzą. Taki obraz przemocy w polskich szkołach obiegł w ostatnim czasie internet, wzbudzając falę oburzenia. Choć sprawczynie z gdańskiego gimnazjum zostały już ukarane, problem agresji i dyskryminacji w szkole jest powszechny i przybiera różne formy.

W przytoczonej sytuacji niepokojąca jest nie tylko agresja fizyczna i słowna, lecz również to, że cała sytuacja została nagrana i opublikowana. Cyberprzemoc jest jedną z przyczyn, dla których problemy współczesnych nastolatków różnią się od szkolnych zmagań ich rodziców. Nękanie przeniosło się do przestrzeni wirtualnej, przez co dużo trudniej uciec od swoich oprawców. Uczniowie, którzy rozpowszechniają w internecie kompromitujące zdjęcia i filmy, często czują się anonimowi, a co za tym idzie – bezkarni. Co więcej, mogą trafić do dużo większego grona odbiorców, którzy udostępniają treści dalej. To dodatkowy problem. Nawet gdy ukarze się sprawców, filmy i zdjęcia krążą dalej, skazując dyskryminowaną osobę na dodatkowe cierpienia.

Trening antydyskryminacyjny

Według raportu „Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona” opublikowanego w 2015 roku przez Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, dyskryminacja w szkole jest często traktowana przez uczniów jako coś normalnego. Uważają, że trzeba ją przetrwać lub odpowiadać agresją na agresję, ale nie chcą zwracać się o pomoc do nauczyciela. Przyczyna może być związana z zachowaniem grona pedagogicznego. Jak tłumaczy Klaudia Waryszak-Lubaś, trenerka antydyskryminacyjna i Certyfikowana Edukatorka Praw Człowieka, nauczyciele często nie wiedzą, jak poradzić sobie z problemem nękania w szkole. Organizują pogadanki, które niewiele mają wspólnego z prawdziwym dialogiem. Piętnują winnych, ale nie szukają przyczyn ich zachowania. To sprawia, że podobna sytuacja może się powtórzyć.

Czy jednak możemy powiedzieć, że problem z dyskryminacją w szkole jest coraz poważniejszy? Klaudia Waryszak-Lubaś uważa, że tak. Chociaż młodzież ma duży kontakt z różnorodnością, to właśnie różnice i stereotypowe myślenie powodują konflikty. Młodzi ludzie są dyskryminowani przez swoich rówieśników z różnych powodów – może być to gorsza sytuacja materialna w domu, niepełnosprawność, problemy zdrowotne, inny odcień skóry, wygląd zewnętrzny, religia, orientacja psychoseksualna, płeć i wiele innych.

– Myślenie stereotypowe oznacza szufladkowanie ludzi. O uprzedzeniu mówimy, gdy do stereotypowego myślenia dochodzą emocje, wówczas ludzie zaczynają czuć niechęć do danej osoby czy grupy. Wszystko to jest dopełnione władzą, czyli sytuacją, kiedy osoba dyskryminująca jest w sytuacji uprzywilejowanej – tłumaczy Waryszak-Lubaś.

Jak pokazuje raport TEA, dyskryminacja w szkole przyjmuje formę przemocy werbalnej, fizycznej, psychicznej, seksualnej i cyberprzemocy. Wśród uczniów funkcjonują krzywdzące schematy dotyczące mniejszości etnicznych i niższego statusu kobiet. Wspomniane wcześniej nieskuteczne metody nauczycieli pogarsza polityka władz szkoły, które często umywają ręce od odpowiedzialności. Dodatkowo niektórzy członkowie grona pedagogicznego również wyśmiewają i upokarzają uczniów.

Problem przemocy w szkole jest na szczęście coraz szerzej komentowany. Dowodem na to jest popularny i wzbudzający niemałe kontrowersje serial Trzynaście powodów (tytuł oryginalny Thirteen reasons why), który opowiada historię nastoletniej samobójczyni. Problemy serialowej bohaterki zaczynają się od kompromitującego zdjęcia, które zostaje rozesłane jej znajomym z liceum. Ten incydent szybko osiąga efekt kuli śnieżnej, a kolejne akty przemocy wobec dziewczyny stopniowo prowadzą do tragicznego zakończenia. Nad serialem przelała się zarówno fala zachwytu, jak i fala krytyki (m.in. z powodu bardzo obrazowych scen gwałtu i samobójstwa), jednak mechanizmy, które zostały w nim przedstawione, dotyczą również polskich szkół.

Stanąć po drugiej stronie

Jak temu przeciwdziałać? Przede wszystkim należy edukować nauczycieli, aby skutecznie przeciwdziałali przemocy. Klaudia Waryszak-Lubaś przyznaje, że chociaż niektórzy członkowie grona pedagogicznego starają się pomagać nękanym uczniom, takich osób jest wciąż za mało. Z tego powodu proponuje warsztaty antydyskryminacyjne zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Posługuje się aktywną metodą dramy, która umożliwia uczestnikom wcielać się w różne role i uczyć się reagować na dyskryminację i przemoc. Bardzo ważne jest dla niej stworzenie bezpiecznej przestrzeni, dzięki której wszyscy będą mogli poczuć się swobodnie. Z tego powodu przed warsztatami spisywany jest kontrakt, określający zasady wspólnej pracy.

– Zawsze staram się zostać sam na sam z młodzieżą. Szanuję ich zdanie, nawet jeżeli jest sprzeczne z moim. Oni naprawdę widzą dużą wartość w tym, że ktoś ich traktuje po partnersku i dopuszcza do dialogu – mówi specjalistka.

 

 

Źródło:

  • http://kobieta.onet.pl/zdrowie/psychologia/jak-chronic-swoje-dziecko-przed-przemoca/szd0kpc
Wyświetlenia: 1 570

Powiązanie Posty

Wybuchy gniewu i złości niszczą twoje relacje
Konflikty

Wybuchy gniewu i złości niszczą twoje relacje

28 października 2025
Dziesięć przykazań ojcostwa
Dzieci

Dziesięć przykazań ojcostwa

16 października 2025
Słabi w wierze?
Komunikacja

Słabi w wierze?

28 sierpnia 2025
Wysoka krótkowzroczność u dzieci
Dzieci

Wysoka krótkowzroczność u dzieci

18 lipca 2025
Zbliża się światowy konflikt
Komunikacja

16 sposobów na zachowanie pokoju w rodzinie

20 lutego 2025

Wydarzenia

Powiadomienie
Brak nadchodzących wydarzenia.

Polecamy

Wybuchy gniewu i złości niszczą twoje relacje
Konflikty

Wybuchy gniewu i złości niszczą twoje relacje

Zaczyna się niewinnie. Może od nieodłożonej na miejsce szklanki, spóźnienia o kilka minut, czy rzuconego w przelocie, nieprzemyślanego słowa. Drobiazg. ...

28 października 2025
Dziesięć przykazań ojcostwa
Dzieci

Dziesięć przykazań ojcostwa

Generalnie nie ma szkół, które uczą ojcostwa. Jednak pewnego dnia twoje życie wywróci się do góry nogami, kiedy przyjdzie ci przytulić ...

16 października 2025
Jak książki rozwijają umysł?
Książki

Jak książki rozwijają umysł?

Czytanie książek to aktywność, która towarzyszy człowiekowi od wieków. W dobie cyfryzacji, kiedy to dostęp do informacji jest niemal nieograniczony, ...

9 września 2025
Słabi w wierze?
Komunikacja

Słabi w wierze?

Czternasty rozdział Listu do Rzymian z „jedzącymi jarzynę” i „czyniącymi różnicę między dniami” należy do trudniejszych fragmentów Nowego Testamentu.Teolodzy przedstawiają tu różne interpretacje, które ...

28 sierpnia 2025
Wysoka krótkowzroczność u dzieci
Dzieci

Wysoka krótkowzroczność u dzieci

Krótkowzroczność to wada wzroku, w której światło ogniskuje się przed siatkówką zamiast bezpośrednio na niej, powodując rozmazany obraz odległych obiektów. W przypadku wysokiej krótkowzroczności, gdy wada przekracza -6,00 ...

18 lipca 2025

Chronimy Zdrowie

Currently Playing

Obserwuj nas

Popularne w tym tygodniu

Wybuchy gniewu i złości niszczą twoje relacje

Wybuchy gniewu i złości niszczą twoje relacje

28 października 2025
Śmierć – przejście w inny wymiar?

Śmierć – przejście w inny wymiar?

1 listopada 2021
Historie hymnów chrześcijańskich #7: „It is well” (Gdy pokój niebieski)

Historie hymnów chrześcijańskich #7: „It is well” (Gdy pokój niebieski)

19 lutego 2019
Sztuka (nie)picia

Sztuka (nie)picia

1 maja 2017
Życie Ma Sens

Życie ma sens to serwis internetowy, w którym znajdziesz wiele interesujących artykułów na temat życia: kultura, zdrowie, wiara - to tylko niektóre z zagadnień o których lubimy pisać.

Kategorie

KRS: 0000220518

Najczęściej czytane

  • Sztuka (nie)picia (46 212)
  • Życie po śmierci. (19 009)
  • Wielkanocny Koncert Gospel (15 811)
  • Poczucie beznadziejności (10 146)
  • Uciec przed rakiem. Rola diety, ruchu i miłości (7 486)

Napisz do nas

kontakt@zyciemasens.pl

Wyszukaj

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Polityka Prywatności

© 2022 LIFEconnect / Życie Ma Sens | Wdrożenie: Go3.pl.

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Świat
  • Zdrowie
  • Relacje
  • Duchowość
  • Wydarzenia
  • „Drogowskazy Wiary”

© 2022 LIFEconnect / Życie Ma Sens | Wdrożenie: Go3.pl.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.